Tips voor het interieur van jouw winkeltje

0
1153

Als je vijf willekeurige winkels in loopt, zal afgezien van de kassa iedere winkel anders zijn. Het interieur van een winkel vertelt veel over het bedrijf dat hier achter zit. Grotere ketens doen er alles aan hun winkels zo efficiënt mogelijk in te richten. Met name supermarkten zijn berucht vanwege hun slimme foefjes tot extra verkoop. Voor kleinere winkeltjes zit er vaak minder strategie achter. Soms is dat een gemiste kans, zeker nu online verkoop in populariteit toeneemt en de fysieke verkoop afneemt. Je zal, ook als kleine onderneming, dus toch efficiënter met de klanten die komen om moeten gaan. In deze blog geef ik enkele tips waar jij bij de inrichting van jouw winkeltje of atelier rekening mee kan houden.

Het belang van een aantrekkelijke etalage

Het gevelbeeld en de entree zijn misschien wel de belangrijkste delen van jouw winkel. In één oogopslag bepaalt een passant of hij of zij wel of niet jouw winkel in stapt. Zorg dat jouw shopfront uitstraalt wie jouw doelgroep is. Ben je meer high-end, of juist toegankelijk? Zorg dat dit makkelijk af te lezen is! Wat een winkel ook aantrekkelijk maakt, is een verzorgde uitstraling in de avonduren, als de winkel al gesloten is. Zorg met mooie verlichting dat langslopende passagiers even blijven staan bij jouw etalage!

Rechtsaf-regel

Veel mensen slaan rechtsaf als zij een ruimte binnenlopen. Zorg er dus voor, dat wanneer mensen na binnenkomst rechtsaf slaan, zij geprikkeld worden om de winkel verder in te lopen. Zet bij binnenkomst recht dus de meest favoriete producten. Maak het een extra warm welkomst. Een heldere en aantrekkelijke verlichting is een goed middel. Zet bijvoorbeeld witte opbouwspots in om je nieuwste producten optimaal te verlichten. Wit licht wordt over het algemeen als prettigst ervaren!

Keep the flow

Als men eenmaal binnen is, wil je de stroom op gang houden: zorg dat men doorloopt, dieper je winkel in, zodat je klant alle producten ziet. Dit vergroot de kans van het daadwerkelijke aanschaffen van je producten. Maak brede doorgangen, voorkom bottle-necks waarbij klanten opstoppen. Dit zal vooral nieuwe klanten afschrikken, en die wil je juist houden. Het helpt ook aandachtspunten aan het einde van de looplijn te maken, zoals een rijkelijk gedecoreerde vitrine of wederom verlichting.

Verkoop- en decoratie

Zorg dat de klant voortdurend nieuwe dingen ziet. Dit hoeven niet alleen verkoopbare producten te zijn, het kunnen ook decoratieve elementen zijn. Plaats deze producten op plaatsen die moeilijk te bereiken zijn, zodat het duidelijk is dat ze niet voor de verkoop zijn. De verkoopbare producten plaats je altijd binnen handbereik.

Kassa-verkoop

Zorg altijd dat er kleine hebbedingetjes bij de kassa in de buurt liggen. Mocht een klant even staan te wachten in de rij, zal hij of zij gauw geneigd zijn nog een klein product mee te nemen. In supermarkten liggen bijvoorbeeld vaak snacks, smintjes of beltegoed bij de kassa.

Maak het verblijf aangenaam

Tenslotte, beschouw je klant als gast. En probeer het bezoek van deze gast te rekken. Vaak voelt het wat overbodig om stoelen in je winkelruimte te plaatsen. Maar deze stoelen worden in dank afgenomen als een klant samen met iemand winkelt die eigenlijk niet in jouw winkel wil zijn. Biedt deze klant ruimte om even te wachten, misschien met een kopje thee, zodat de wel geïnteresseerde klant nog even rustig door jouw winkel kan lopen.